Renkaanpaineen valvontajärjestelmä -TPMS

TPMS ( Tire Pressure Monitor System) eli rengaspaineen seurantajärjestelmä on ajoneuvoon asennettu järjestelmä joka seuraa renkaiden painetta tai paineen muutosta ja lähettäää vastaavat tiedot käyttäjälle ajoneuvon ollessa liikkeessä. Järjestelmän tarkoituksena on varoittaa jos yhdessä tai useammassa renkaassa on liian matala ilmanpaine. 
 

Direktiivi 2007/46/EG tulee tekemään TPMS - (renkaiden paineenvalvonta järjestelmästä) pakollisen kaikissa EU-maissa + Sveitsissä, Norjassa ja Islannissa.
Lainsäädäntö:
-1.11 2012 jäkeen tyyppihyväksytyt M1-luokan autot (henkilöauto)
-1.11.2014 jälkeen uutena myytävät M1-luokan autot (henkilöautot)
on varustettava TPMS-järjestelmällä. 
-Ajoneuvoluokka M1: Tähän kuuluvat kaikki kokonaispainoltaan alle 3500 kg:n ajoneuvot, joita käytetään matkustajien kuljettamiseen ja joissa on enintään 8 istuinta kuljettajan istuimen lisäksi (henkilöautot ja matkailuautot).

On olemassa kahdenlaisia paineenvalvontajärjestelmiä renkaille:
- Epäsuora/passiivinen (ei antureita, renkaan ilmanpainemutokset mittautuvat ABS ja luistonestoanturoista). Merkkivalo syttyy mutta ei yksilöi mikä rengas on kyseessä. 
-Suora/Aktiivinen (vaatii anturit jokaiseen renkaaseen. Anturit mittaavat ilmanpaineen reaaliajassa ja lähettää tiedon auton tietokantaan). Autossa, jossa suoran TPMS järjestelmän omaavat pyörät, tulee uudet pyörät myös varustaa autoon sopivilla antureilla eikä tällaisesta autosta saa kytkeä TPMS-järjestelmää pois käytöstä.
Autosi käsikirjasta käy ilmi mikä paineenvalvontajärjestelmä autossasi on. 

On tavallista että järjestelmä on itseoppiva, tarkoittaen, järjestelmä itse hakee uuden pyörän signaalin noin 20 minuutin ajon jälkeen tai aktivoimalla uudet pyörät auton ajojärjestelmän kautta.
Mutta on myös olemassa autoja joihin anturit on aktivoitava autoon. Tällöin tarvitaan erikoislaitteita ja käyntiä verstaalla jolla tämä aktivointilaite.