VTI:n varoituksen mukaan ympärivuotiset renkaat riskialttiita Ruotsin ja Suomen teillä

VTI:n (Ruotsin kansallinen tie- ja liikennetutkimuslaitos) ja vakuutusyhtiö Folksamin yhteinen tutkimus painottaa ympärivuotisten renkaiden vaaroja jäisillä ja lumisilla teillä. VTI:n tutkimusjohtaja Mattias Hjort neuvoo välttämään renkaiden käyttöä Ruotsin talvisilla teillä.
Huolestuttavia testituloksia
Tutkimuksessa analysoitiin 14 eri ympärivuotista rengastyyppiä ja verrattiin niitä erityyppisiin kitkarenkaisiin sekä kesärenkaisiin. Kokeet toteutettiin testiradoilla Suomessa ja Ruotsissa.
Tutkimuksen tiedot osoittavat merkittäviä eroja renkaiden kyvyssä jarruttaa eri pinnoilla. Erityisesti jäällä ympärivuotisten renkaiden jarrutusmatka oli jopa 50 % pidempi kuin vertailtavilla talvirenkailla, ja keskimäärin yli 30 %. Vähiten tehokas ympärivuotinen rengas oli verrattavissa kesärenkaaseen ja sen jarrutusteho oli puolet vertailurenkaan jarrutuskyvystä.
”Renkaan pito jäällä ei yleensä ole tarpeeksi hyvä ollakseen turvallinen vaihtoehto Ruotsin talvisilla teillä", Mattias Hjort toteaa.
Lisääntynyt riski
Tutkimuksessa ei korostettu pelkästään jäällä ja lumella esiintyviä vaaroja. Ympärivuotisilla renkailla jarrutusmatkat kuivalla ja märällä asfaltilla olivat myös 5–30 % pidempiä kuin kesärenkailla. Tämä osoittaa, että tämäntyyppisten renkaiden käyttö on riskialtista Ruotsissa jopa kesäkuukausina.
Rengasmallien välillä suuria eroja
Ympärivuotisten rengasmallien jarrutustehojen erot vaihtelevat huomattavasti. Vaikka jotkut lähestulkoon saavuttavat eurooppalaisten kitkarenkaiden suorituskyvyn, toiset ovat yhtä kehnoja kuin kesärenkaat.
"Jos päätät silti käyttää ympärivuotisia renkaita, sinun tulee olla hyvin valikoiva", Mattias Hjort sanoo.
Tasapaino energiatehokkuuden ja turvallisuuden välillä?
Kuljetushallituksen ja Skyltfondenin rahoittama tutkimus osoittaa myös riskialttiin tasapainon alhaisen energiankulutuksen ja jäälle ominaisen huonon pidon välillä.
Johtopäätös
VTI ja Folksam kannustavat selkeästi käyttämään talvirenkaita talvikuukausina ja kesärenkaita kesällä. Ruotsissa ja Suomen, jossa talviset tieolosuhteet ovat todellisuutta, kyse ei ole enää kustannustehokkuuden ja turvallisuuden välisestä vertailusta, vaan elämästä ja kuolemasta, jolloin turvallisuus on asetettava etusijalle.